Snåla uppdateringar

Hej allihopa där hemma! Äntligen är vi framme i Afrika. Det blev ett tårdrypande farväl och en evighetslång flygresa, men nu är vi äntligen på plats. Vi kom fram mitt i natten och fick skjuts hem till Doctors Compound där vi ska bo i tre månader. Ylva och jag bor i samma rum i ett hus och i samma hus blor det fyra tyskar, två killar och två tjejer. Jättetrevliga. Första dagen, torsdag, så gick vi till KCMC, sjukhuset där vi ska jobba. Vi fick träffa en kvinna på internationella kontoret och så skulle hon ha en herrans massa dollar. 450 stycken till och med. Det hade ju inte lilla jag tagit ut så vi fick snällt ta en Dalla-dalla ner down town och plocka ut 612000 shilling i 10000 kronorssedlar. STOR bunt pengar...

På fredagen gick vi till sjukhuset igen för att ha våran första dag, men då fick vi träffa Mama Msuya, rektorn för sjuksköterskorna och så fick vi en rundtur på sjukhuset av en av sjuksköterskorna. Snacka om att allt är annorlunda här. Sjukhuset ser lortigt ut, alla ligger blandade i stora salar. Jag är hemsk glad att jag får bo i Svergie med våran underbara sjukvård. Vi lade iaf upp ett schema över våra olika placeringar. Vi börjar på måndag med två veckor på gynekologiavdelningen, sen får vi en veckas ledigt och sen har vi en vecka på obstretik (födslar och sånt). Efter det har vi primärvårdsplaceringen i två veckor och sen går vi på pediatrik i fem veckor. Vi hoppas på att få lite mer ledigt så att vi kan göra lite grejer.

På vår lediga vecka blir det förmodligen en safari tillsammans med Ylvas kille och hennes bästa kompis som kommer hit om ett par veckor. Helst vill jag ju åka på safari med Johan, men det blir lite svårt när han är hemma i Sverige.

På fredagkväll var ju ut på ett ställe som hette Watering Hole, skitläckert ställe mitt ute i ingenstans. Där käkade vi och drack öl. Sen visade de film i bioformat utomhus... Lejonkungen. Helt fantastiskt att se den filmen i landet där den utspelar sig.

Igår, lördag, fick vi följa med Felix och Jonas, killarna som bor med oss och ett par från KCMC (också tyskar) ut i Maasailand. Där mitt ute på stäppen fanns det som en oas med en kristallklar liten flod som kom från en varm källa. Palmer och stora lummiga träd överallt och så helt perfekt turkost badvatten. Underbar lördag.

Nu ska Ylva dra med mig ut på en power walk... Vi ska tydligen bli smala och snygga här nere. Bloggar igen när jag kan.

Saknar er där hemma, speciellt mamma och pappa och framförallt Johan.

Puss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0