Maasai

Hej godingar!

Det är svårt mede uppkopplingarna häromkring, så det det blir några inlägg som kommer i klumpar. Jag skriver på min egen dator och postar dem när jag kan...

 

Anyways. Vi har det bra här i Afrika, men det är såklart lite jobbigt också. Praktiken är verkligen inte vad vi tänkt oss. Vi får inte göra något alls i princip. Vi börjar klockan 8 på morgonen och då är det rapportering en liten stund. Sen ska vi bädda sängar... 35-40 patienter i varierande skick, så det blir många sängar att bädda. Sen spelar det ingen roll om det är en nyopererad som ligger i sängen, den personen ska UPP för att vi ska bädda. Ett annat problem är att de inte har lakan så att vi kan byta åt folk. På avdelningen så ligger det ganska många med fistlar (gångar, hålrum) mellan ändtarmen och vagina, och urinblåsa och vagina. Så allt kommer ur mittenhålet så att säga. Finns inte en chans att hålla tätt liksom. Nåväl, inte ens till de nersölade sängarna som stackars flickor ligger i finns det nya lakan att lägga i. Sen byter de lakan mellan patienter också, hygieniskt värre. Hujja.

 

Vi får några utflykter nu och då i alla fall. Som det jag skrev om i förra inlägget, (som jag lägger upp samtidigt som detta) där vi badade och det. Vi har även träffat en svensk man som heter Jan här nere. Han bygger skolor åt masajerna så vi fick följa med honom ut till hans by igår och stanna över natten. Oerhört spännande. Lite läskigt också, men det är en annan historia. Alltså, de här masajbarnen är nog det gulligaste jag sett. Jag lägger upp bilder... Igår kväll fick vi följa med in i en lerhydda och därinne var fem-sex barn, en ung mamma och en nyfödd bebis. 4 dagar gammal var han. Vi hoppade upp på sovslafen som fanns i hyddan så att jag satt bredvid mamman och hon gav barnet till mig direkt. Så där satt jag, i en lerhydda på stäppen mitt i Afrika och vaggade ett nyfött masajbarn. Hur ballt är inte det? Tyvärr blev det inget foto på det, men det finns många andra fina bilder! Ska prova lägga upp på Facebook så får ni kika där.

 

På lördag ska vi på safari förresten! Vi åker med ett bolag som heter Kessey Brothers och vi ska spendera två dagar i nationalparken Tarangeire, en dag i Ngorongoro-kratern och en dag vid Lake Manyara. Jag kommer att få se elefanter :D Iiih!!

 

Saknar er!


Kommentarer
Postat av: Mams & Papi

Saknar dig åxå! Men bry dig inte om det just nu. Vi tar igen det när du kommer hem. Då skall vi grilla, sippa rötjut och kolla på dina sjukt häftiga bilder. Pussar, kramar och gonatt...

2010-03-04 @ 23:48:29
Postat av: Getan

Hej Sanna! om du inte fick mitt sms så tackar jag för rosen och superlativen det värmde, puss. Vi sitter här och både avundas och inte, svåra grejjer du får vara med om, fast blandat med helt otroliga upplevelser som den hos Masajerna. Hade velat vara en fluga (tzetze kanske) på väggen när den där Dr fick sig en känga. Här jobbar vi på med helt andra problem. Latifa har en student nu, Joana, som gjort sin första vecka i ett betydligt lungnare tempo. Solen har gjort sitt intåg,härliga dagar med dagsmejja. Kramar från oss på 6:26/ Getan

2010-03-06 @ 13:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0